بررسی و معرفی دیما 19 تن

آنچه میخوانید

بررسی و معرفی کامیون 19 تن دیما

کامیون دیما 19 تن در سال 1400 در نمایشگاه حمل و نقل تهران معرفی و به بازار عرضه شد. در این مقاله همراه دیزل مارکت باشید تا به بررسی و معرفی کامیون دیما 19 تن بپردازیم. گروه خودروسازی مایان دیزل که از زیر مجموعه های ماموت می باشد، در سال 99 کشنده خود را معرفی کرد و پس از آن در سال 1400 کامیون باری خود را به بازار عرضه کرد.    

کامیون باری دیما

کامیون باری دیما مجموع وزن ناخالص ۱۹ تن را دارد و وزن خالص آن ۶.۵ تن است. این کامیون حدود ۱۰ تن خالص بارگیری خواهد داشت. تعلیق دیفرانسیل سوار بر فنر شمش است و ترمز ها دیسکی قرار داده شده است. کامیون باری دیما دارای کروز کنترل،خفه کن موتور و گرم کن آینه است. سالهاست که در ایران کامیون باری جدید مدرنی به دلیل تحریم ها و تمایل مردم به استفاده بیشتر از کشنده ها تولید و یا عرضه نمی‌شود. در سری واردات اخیر نیز کامیون های باری خیلی دیر رسیدند و با توجه به‌ قیمت بالا دیگر آنچنان توجه ایی به آنها نشد. در حال حاضر تنها بنز باری۱۹۲۴ ایرانخودرودیزل است که در ایران به تولید می‌رسد و برخلاف اینکه کامیونی با چهارچوب ۵۰ سال پیش و بدون هیچ استانداردی است ،اما هواداران و مصرف کنندگان خاص خود را نیز دارد.      

   

دیما 19 تن محصول مایان دیزل

شرکت مایان از شرکت‌های تابعه‌ی گروه صنعتی ماموت محسوب می‌شود و از سال ۱۳۹۹ اقدام به تولید کشنده‌ دیما HT-490 یا همان جک گالوپ کا ۷ (JAC Gallop K7) نمود. در سال بعد نیز کامیون و سپس کامیونت دیما را عرضه کرد. طراحی بیرونی کامیون دیما ۱۹ تن نسبت به سایر رقبا متفاوت و تقریبا به روز می باشد. اندکی از ردپای مرسدس بنز آکتروس هم همچنان که در کشنده دیما چراغ‌های جلو با زوایای شکسته که در هماهنگی با طرح جلوپنجره هست، جلب نظر می کند. نوار چراغ روز (DRL مخفف Daytime Running Lamp-light) هم تقریبا نیمی از محیط چراغ را گرفته است. اما مه شکن ساده و دایره‌ای ارتباطی با زبان طراحی این کامیون ندارد.    

مشخصات دیما 19 تن

موتور این کامیون ساخت کامینز (در کشور چین) با کد ISD285-50 می‌باشد. این موتور ۶ سیلندر و دارای حجم ۷ لیتری می‌باشد که قدرتی برابر با ۲۸۵ اسب بخار تولید می‌کند. گشتاور ۱۰۰۶ نیوتن متری این موتور نیز در محدوده‌ی دور موتور ۱۲۰۰ الی ۱۸۰۰ دور بر دقیقه به دست می‌آید. استاندارد آلایندگی آنهم Euro V+EEV می‌باشد. گیربکس این کامیونهم ساخت برند فست (FAST) می‌باشد. این گیربکس دارای ۸ دنده جلو و ۲ دنده عقب تعویض دستی و اصطلاحا اوردار (اور درایو) می‌باشد. مخزن سوخت کامیون دیما با ظرفیت ۴۰۰ لیتر و از جنس آلومینیوم می‌باشد. مخزن ادبلو هم دارای ظرفیت ۳۵ لیتر می باشد.    

 

مزایا و معایب کامیون دیما

مزیت ها:قیمت شرکتی مناسب نسبت به رقبا ،مجموع وزن ۱۹ تن و وزن خالص ۶.۵ تن (نسبتا سبک) ،موتور کمنز قوی،طول شاسی مناسب انواع کاربری ، فنربندی و تعلیق خوب معایب :کابین با طراحی داخلی قدیمی ،جای خواب کوچک(در حد کامیونت) ،گیربکس نا آشنا برای بازار ایران ، نداشتن حداقل امکانات و آپشن ها از جمله قفل کن دیفرانسیل و ترمز ضد لغزش ،داشبورد و صحفه کیلومتر بسیار قدیمی و ساده از همه مهم تر اینکه هنوز مشخص نیست خدمات کامیون باری دیما در ایران چگونه خواهد بود و اگر مانند کامیونت های فوسو ، گروه مایان سیاست فروش به شرکت ها را داشته باشد مالکان شخصی از نظر خدمات این کامیون دچار مشکل خواهند بود.    

سخن پایانی

در آخر میتوان گفت که دیما 19 تن یکی از اصلی ترین انتخاب های اصلی در بین کامیون ها باری در کشور می باشد. چرا که ظاهری بروز، مشخصات فنی قابل قبول و قیمتی مناسب نسبت به رقبا دارد.