بررسی و معرفی کامیونت الوند

آنچه میخوانید

بررسی و معرفی کامیونت الوند

در این مقاله از دیزل مارکت قصد داریم تا به معرفی و بررسی مشخصات فنی کامیونت الوند بپردازیم، تا انتها همراه ما باشید. کامیونت للوند جزو محصولات گروه خودروسازی سایپا ( سایپا دیزل ) می باشد. این کامیونت را در بازار بیشتر با نام فوتون می شناسند. الوند نیز مانند دیگر کامیونت های بازار در تناژ های مختلف تولید و عرضه می شود. کامیونت الوند در دو تناژ 6 و 8 تن تولید و در بازار عرضه می شوند.    

کامیونت الوند

کامیونت الوند یا همان کامیونت الوند m3 از سال ۱۳۹۴ توسط سایپا دیزل تولید و به بازار کشور عرضه می‌شود. کامیونت فوتون ام۳ در زمانی وارد بازار کشور شد که ایسوزو سهم بسیار بزرگی از بازار کامیونت ها را دارا بود و با تولیدات و خدمات خوب گروه بهمن پیشتازی می‌کرد،اما کامیونت الوند با دارا بودن ویژگی و امکانات قابل رقابت با ایسوزو و اصلی ترین دلیل مزیت و برتری یعنی دارا بودن خدمات گسترده و بسیار ارزان تر نسبت به ایسوزو توانست سهم بزرگی از بازار را تصاحب کند. کامیونت الوند در واقع یک کامیونت تمام چینی است نه توسط سایپا دیزل در آن سال‌ها شخصی سازی شده بود. جالب است بدانید که کشنده فوتون را در ایران ایرانخودرو دیزل تولید می‌کند اما نماینده انحصاری کامیونت های فوتون در ایران سایپا دیزل است. کامیونت الوند هشت تن خوابدار گران ترین و بالاترین ظرفیت را در میان کامیونت های الوند در ایران دارا بود. کامیونت الوند بدلیل طول مناسب اسی و کابین در انواع کاربری های مجاز کامیونت ها در ایران می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد. کامیونت الوند توسط سایپا دیزل تا سال ۱۳۹۷ تولید شد اما سپس با مشکلات و چالش های که برای شرکت سایپا دیزل ایجاد شد تولید این کامیونت ها نیز متوقف شد تا اینکه در سال ۱۴۰۰ دوباره این کامیونت ها بر روی خط تولید رفتند و در سال ۱۴۰۱ از طریق عرضه مستقیم از طریق نمایندگی های مجاز سایپا دیزل به فروش می‌رسند.    

معرفی کامیونت الوند 6 تن

الوند 6 تن، یک کامیونت خوابدار می باشد. کامیونت الوند ۶ تن خوابدار نظیر مشخصات فنی نظیر  جای  خواب – تمام جوشکاری شده با پوشش مخصوص ضد زنگ – صندلی راننده با قابلیت تنظیم چهار جهت – سیستم تهویه مطبوع(کولر + بخاری) – قابلیت برگردان اتاق با ۷۰ درجه با قفل مکانیکی می باشد که به دلیل خوابدار بودن نسبت به رقبای دیگر از اهمیتی بالاتری برخوردار می باشد و یکی از برترین های صنعت خودروهای سنگین قرار گرفته است.    

   

معرفی کامیونت الوند 8 تن

کامیونت ۸ تن الوند در نوع کلاس خوابدار توسط سایپا دیزل در ایران تولید و طراحی می شود.شرکت صنایع سنگین فوتون که با نام تجاری الوند در ایران شناخته شده است به عنوان تولید کننده تجهیزات کشاورزی، ماشین آلات ساختمانی و وسایل نقلیه به شمار می رودکه در سطح جهانی به عنوان یک شرکت مطرح و شناخته شده در کلاس کامیون های باری می باشد.محصول فوتون و الوند یکی می باشد که الوند نام ایرانی این محصول و فوتون نام شرکت سازنده کامیونت الوند ۸ تن می باشد.    

   

مشخصات فنی کامیونت الوند

نکته جالب درباره کامیونت الوند این است که، الوند اولین کامیونت در ایران بود که موتور کمنز و گیربکس زد اف را دارا بود و سپس پس از این کامیونت دیگر کامیونت های چینی از موتور کمنز و گیربکس زد اف استفاده کردند. موتور این‌کامیونت از نوع موتور کمنز ۳.۷ لیتری چهار سیلندر است که توانایی تولید ۱۵۴ اسب بخار قدرت و حدود ۴۵۰ نیوتون متر گشتاور را داراست. این موتور دارای استاندارد آلایندگی یورو سه بود و یکی از دلایل اصلی موفقیت کامیونت الوند بحساب می آید. تعمیر ارزان و خرابی کم از جمله مهم ترین دلایل برتری موتور کمنز بودند. گیبرکس کامیونت الوند از نوع دوازده سرعته دستی زد اف است که اولین کامیونتی بود که در ایران از آن استفاده کرد.    

اطلاعات کلی کامیونت الوند

  • ۶ دنده جلو و۱ دنده عقب
  • استاندارد آلایندگی یورو۵
  • قدرت موتور:۱۴۵ اسب بخاردر۲۶۰۰ دور در دقیقه
  • حداکثر گشتاورد۴۵۰نیوتن متر در ۲۲۰۰دور در دقیقه
  • تعداد سیلندر:۴
  • ظرفیت روغن:۲/۷ لیتر
  • سیستم تعلیق جلو:فنر تخت چند لایه ای با کمک فنر تلسکوپ
  • سیستم تعلیق عقب:فنر تخت چند لایه ای با کمک فنر تلسکوپی
   

سخن پایانی

در این مقاله از گروه دیزل مارکت به بررسی و معرفی کامل کامیونت الوند پرداختیم. اگر به دنیای کامیون و کامیونت علاقه مند می باشید، پیشنهاد می کنم حتما همراه ما باشید.