بررسی و معرفی کشنده دیما

آنچه میخوانید

بررسی و معرفی کشنده دیما

کشور چین که با خودرو های خود چند سالی بود بازار خودرو های سبک و سنگین را در دست داشت اینبار وارد بازار کشنده ها شده است. کشنده دیما که زادگاهش چین می باشد، در ایران توسط گروه مایان دیزل به بازار عرضه شد.

مجموعه دیزل مارکت با داشتن سابقه ای بلند مدت در عرصه خودرو های سنگین در کنار شماست تا بهترین اناخاب را در میان انواع خودرو های سنگین را داشته باشید. در این مقاله از وبسایت دیزل مارکت قسط داریم تا به بررسی و معرفی کشنده دیما بپردازیم، تا انتها این مقاله همراه ما باشید.

 

 

دیما، انتخابی خوب یا بد؟

کامیون کشنده دیما محصولی از شرکت خودروسازی مایان بوده و در دسته کامیون های کشنده قرار میگیرد. وزن ناخالصی فنی آن 18000 کیلوگرم بوده و ظرفیت محور جلوی آن 7500 کیلوگرم میباشد. موتور به کار رفته در این خودرو 6 سیلندر میباشد. حجم موتور کشنده دیما 12000 سی سی بوده و قدرت آن 490 HP  میباشد. گیربکس به کار رفته در این کشنده دارای 12 دنده جلو و 2 دنده عقب بوده و محصول ZF آلمان میباشد. محفظه سوخت 1200 لیتری با جنس آلومنیومی برای این ماشین تعبیه شده و دارای دو عدد باتری به ظرفیت 180 آمپر ساعت میباشد.

 

 

 

 

 

موتور و گیربکس قدرتمند، کابین جادار و عالی همگی از جمله مواردی هستند که باعث شده است تا کشنده دیما در عرضه کمتر از دوساله اش، با تمایل زیادی برای خرید مواجه شود. در چنین شرایطی به دلیل عرضه محدود این کشنده تمامی متقاضیان خرید این کشنده، امکان خرید مستقیم از کارخانه را ندارند. با این حال، قیمت نسبتاً مناسب این کشنده نسبت به مدل های روز اروپایی و ارائه مشخصات قابل رقابت با آنها باعث شده تا برای این کامیون چین، تمایل برای خرید آن همچنان بالا باشد.

 

 

 

مشخصت فنی کشنده دیما

در بخش فنی کشنده دیما از یک موتور ۶ سیلندر یورو ۵ ساخت شرکت کامینز بهره می برد. این موتور با نام ISGe5 توانایی تولید قدرت ۴۹۰ اسب بخار در دور موتور ۱۹۰۰ دارد. گشتاور تولید شده توسط این موتور در حدود ۱۳۰۰ نیوتن متر است که در محدوده ۱۱۰۰ تا ۱۳۰۰ نیوتن متر بر محور عقب وارد می شود. برای پیروی از استاندارد آلایندگی یورو ۵، در این موتور از سیستم کاتالیست هوشمند SCR به همراه سیستم کنترل تولید NOx می باشد. حجم موتور ۱۲ لیتر بوده برای تامین سوخت گازوئیل آن از دو مخزن سوخت آلومینیومی با حجم مجموعه ۱۲۰۰ لیتر بهره می برد. ظرفیت مخزن ادبلو این کشنده دنیز ۶۰ لیتر بوده و با یک بار پر کردن می توان در مسافت های طولانی با خیال آسوده رانندگی نمود.

 

 

 

 

 

ترمزهای عقب و جلو دیسکی خنک شونده این کشنده دارای ABS، EBS، EBD، ECS، ریتاردر هیدرولیکی ۵ مرحله‌ای، ترمز موتور با توان ۳۷۰ اسب بخار و ترمز تپه است. البته سیستم انحراف از مسیر (LDWS)، مانیتورینگ فشار باد لاستیک‌ها (TPMS)، سیستم مدیریت ناوگان (FMS) و گارد جانبی جزو تجهیزات سفارشی دیما محسوب می‌شوند. این کشنده دارای تأییدیه ADR برای حمل کالاهای خطرناک مانند تانکر سوخت است. دیما دارای سیستم کنترل رفتار راننده (ESS) است.

 

 

 

گیربکس کشنده دیما

سیستم انتقال قدرت استفاده شده در کشنده دیما ساخت شرکت مشهور آلمانی ZF بوده ۱۲ سرعته تمام اتوماتیک و بدون پدال کلاچ است. این گیربکس دارای ۱۲ دنده به جلو و دو دنده به عقب از نوع سنکرونیزه می باشد.

 

 

ترمز های کشنده دیما

سیستم ترمز استفاده شده در کشنده دیما ساخت شرکت مشهور WABCO بوده که از نوع دوم داره مستقل بادی است. در این کشنده از سیستم کنترل الکترونیکی ترمز EBS، سیستم ترمز ضد قفل ‏ ABS و همچنین سیستم ضد لغزش ASR/TC استفاده شده است. امکانات این سیستم ترمز به همین جا ختم نمی شود. سیستم کنترل الکترونیکی پایداری ESC به همراه ریتاردر هیدرولیکی ۵ مرحله‌ای و ترمز موتور با توان ۳۷۰ اسب بخار، خشک کن هوا و ترمز تریلر از جمله این سیستم ها هستند.

 

 

سخن پایانی

در این مقاله به بررسی کشنده دیما که پایه آن از برند جک می باشد و گروه مایان دیزل در ایران آن را تولید می کند، پرداختیم. شما می توانیم در دیزل مارکت انواع ماشین سنگین را پیدا کنید و تمام مشخصات فنی آن را با رقبای خود بررسی کنید.