واردات خودرو آزاد شد

آنچه میخوانید

آزاد شدن واردات خودرو از آن دسته موضوعاتی می باشد  که از سال ۱۳۹۷ تا بحال در مجلس، دولت و بازار خودرو در حال رفت و آمد بود. رسول سلیمانی امروز پنجشنبه در گفت‌وگو با اصحاب رسانه، با اشاره به آزاد شدن واردات خودروهای مدل ۲۰۱۹ به بالا، اظهار داشت: دولت سیزدهم نگران کنترل بازار خودرو بود و این امر باعث شد تا از یک سال گذشته بحث واردات خودروهای مدل بالای ۲۰۱۹ را در دستور کار قرار دهد و با پیگیری آن، آیین‌نامه را در هیات دولت تصویب کند. در این مقاله از دیزل مارکت قصد داریم تا به بررسی کامل واردات خودرو بپردازیم.

کارشناس صنعت خودرو اضافه کرد: واردات این نوع خودروها با منابع ارزی مشخص و کمتر در نهایت باعث می‌شود تا قیمت نهایی خودروی وارداتی پایین‌تری برای مصرف‌کننده به همراه داشته باشد.

وی با بیان اینکه واردات خودروهای مدل بالای ۲۰۱۹ می‌تواند اثر دومینو در صنعت خودرو داشته باشد، گفت: با این اقدام به‌موقع دولت سیزدهم، خودروهای سرمایه‌ای در بازار عرضه می‌شود و اثر جدی در کاهش قیمت خودرو خواهد داشت که به نفع مصرف‌کننده واقعی خواهد بود.

 

آیئن نامه واردات خودرو

خلاصه این آیین نامه موارد زیر است: جزئیات بیشتر را در تصاویر زیر مشاهده کنید.

  • سن خودروها باید بین ۳ تا ۵ سال باشد.
  • خودرو بدون ثبت سفارش اجازه ورود به گمرکات کشور را ندارد و در صورت وارد شدن مرجوع می‌شود.
  • ترخیص خودرو منوط به ارائه گواهی اسقاط است.
  • واردات خودرو با حجم موتور بالاتر از ۲۵۰۰ سی‌سی ممنوع است.
  • خودروهای وارداتی باید ژاپنی، کره‌جنوبی یا ساخت کشورهایی اروپایی باشند.

در جلسه اخیر هیات وزیران به ریاست مخبر، آیین‌نامه‌ای تصویب شد که به موجب آن واردات خودروهای دست دوم مدل ۲۰۱۹ به بالا برای تمامی ایرانیان آزاد گردید. این مصوبه که به‌عنوان آخرین گام در برنامه مقابله با انحصار صنعت خودروسازی مطرح شده است، نشان‌دهنده تلاش‌های دولت سیزدهم برای افزایش رقابت در بازار خودرو و کاهش انحصار است.

 

از رده خارج شدن خودرو های فرسوده

این کارشناس خودرو تصویب آیین‌نامه واردات خودروهای مدل بالای ۲۰۱۹ را اقدامی مناسب برای از رده خارج کردن خودروهای فرسوده عنوان کرد و گفت: پیش از این نگرانی وجود داشت که با از رده خارج کردن خودروهای قدیمی، کمبود در بازار صورت گیرد چراکه مدت‌ها طول می‌کشید تا یک خودرویی که سه دهه در کشور تولید شده از رده خارج شود.

سلیمانی بیان داشت: خودروهای قدیمی به خاطر طراحی و استانداردهای قدیمی، ایمنی پایین‌تری دارند و رضایت مصرف‌کننده را تامین نمی‌کرد؛ این مصوبه در دولت سیزدهم باعث می‌شود تا خودروهای قدیمی راحت‌تر از رده خارج شود و دولت نگرانی در بحث کنترل بازار نخواهد داشت و کمبود و نوسان بازار خودرو را از این طریق می‌تواند کنترل و جبران کند.

مشخصات فنی فورس ۶ تن

وی بحث اصلی واردات خودروهای مدل بالای ۲۰۱۹ را مشخص‌کردن منابع ارزی عنوان کرد و گفت: دولت می‌تواند به صادرکنندگان این اجازه را بدهد تا بخش کوچکی از ارز حاصل از صادرات را به واردات خودرو اختصاص بدهد که این امر در راستای حمایت و سیاست تشویقی از واردات و صادرکنندگان خواهد بود.